18. tammikuuta 2018

Vuosi 2017 pakettiin

Allekirjoittanut on aloittanut tämän vuoden lomailemalla, ja siksi blogissa on ollut hieman taukoa. Tammikuu onkin yksi vuoden hiljaisimmista kuukausista ja se on hyvä aika meille pitää kertyneitä lomia. Työrytmiin alkaa vihdoin päästä takaisin ja onkin hyvä pohtia hieman mennyttä vuotta sekä tulevaa vuotta. Vuosi 2017 oli golfkaupan alalla haastava, ei pelkästään meille, vaan myös monelle muulle.

Lähdimme vuoteen 2017 luottavaisin mielin. Olimme valmistautuneet tekemään siitä suurimman vuotemme tähän mennessä. Golfkaupat tekevät ympäri maailman ostotilauksensa ennakkoon, näiden ennakkotilausten tekeminen aloitetaan jo edellisen vuoden keväästä. Jo vuosi ennen täytyy siis suunnitella myytävät tuotteet sekä määrät, mitä haluaa painottaa sekä minkälaisen valikoiman haluaa rakentaa. Ennakkotilaukset tehdään, jotta tuotteiden saatavuus voitaisiin varmistaa. Kesken kauden on välillä turha yrittää kysellä suositun kengän, bägin tai paidan perään, sillä monet tehtaat valmistavat tuotteita vain ennakkotilausten perusteella, ja kauden aikana saatavuus on pyöreä nolla. Mailat toki tekevät tässä poikkeuksen, mutta myös kovasti hypetettyjen mailojen suosio yllättää joskus tehtaan, eikä mailan julkaisemisen jälkeen niitä ole enää saatavilla koko vuoteen tai ainakaan pitkään aikaan.

Kesän 2016 aikana teimme suuremmat ennakko-ostot vuodelle 2017 kuin aiempina vuosina. Luotto golfbisneksen kasvuun oli kova. Kevät ja kesä 2017 alkoi nihkeästi ja vielä kesäkuussa keli oli mitä surkein. Valitettavasti Suomessa sää vaikuttaa kaikkien urheiluvälineiden myyntiin melkoisen paljon. Huono sää hiljensi kaikkien toimijoiden kauppaa melkoisesti edellisvuoden kesäkuuhun verrattuna. Kun tavaraa seisoi varastossa enemmän kuin koskaan, oli hintoja laskettava rajusti, jotta saataisiin asiakkaita kauppaan.

Lomakaudet hieman piristivät kaupankäyntiä myymälöissä ja loppukesästä asiakasliikehdintä olikin paremmalla tasolla. Hintoja oli kuitenkin tiputettu, joten moni tavara myytiin viimeistään syksyllä tappiolla tai nollakatteella.

Olemme tehneet kovasti töitä verkkokaupan parantamiseksi viimeisen kahden vuoden aikana. Verkkokaupan toimivuus olikin elinehto, jotta viime vuodesta pystyttiin jotenkin räpiköimään läpi. Verkkokauppa oli 2017 vuoden ehdottomasti onnistunein osa-alue, ja sen kehittämistä edelleen on jatkettava. Kaupanala muuttuu kokoajan - niin myös golfkaupanala. Jopa lähellä liikkeitä asuvat asiakkaat ostavat yhä useammin tuotteensa verkosta. Näinä aikoina on mietittävä, mitä asioita haluaa korostaa, jotta tällä kovalla alalla selviytyisi.

Kaikenkaikkiaan vuosi 2017 oli haastava, mutta verkkokauppa piristi kaupankäyntiä merkittävästi. Liikevaihto asettunee samoille luvuille kuin vuonna 2016, mutta tulos on jossain nollan ja minusmerkin välissä. Vuodesta on opittu se, mitä oppia voi ja vuoteen 2018 lähdemme postiivisin mielin!

Talviterveisin,

Mona

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti